facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close
CONFIRM!! Semua Malaysians Nak Pack Terus Untuk Pergi KOREA Lepas Tengok 8 BENDa Ini - Cerita Sentap
loading...

CONFIRM!! Semua Malaysians Nak Pack Terus Untuk Pergi KOREA Lepas Tengok 8 BENDa Ini

1. Korea Selatan merupakan sebuah negara yang Muslim-friendly



Semakin hari semakin ramai pelancong Muslim datang ke Korea Selatan. Salah satu sebabnya adalah kerana Korea Selatan dikenali sebagai negara yang Muslim-friendly. Masyarakat di sana memang mengalu-alukan kedatangan pelancong Islam ke negara mereka.

Selain itu, tiada sebarang isu mengenai Islamophobia pernah timbul di Korea Selatan. Pelancong dilayan dengan begitu mesra, tidak kira dari mana sekali pun. Kemudahan orang Islam juga banyak seperti restoran makanan Halal, Muslim-friendly resorts, masjid, dan macam-macam lagi.
says.com

2. Terdapat banyak restoran yang menghidangkan makanan Muslim-friendly di Korea Selatan 




Tiada masalah untuk mendapatkan makanan yang Muslim-friendly seperti seafood dan vegetarian di Korea Selatan kerana rakyat Korea Selatan sangat menggemari hidangan yang berasaskan makanan laut dan sayur-sayuran yang segar. Jika anda mahukan hidangan berasakan daging Halal di Seoul, apa kata anda kunjungi kawasan Itaewon di Seoul di mana terdapat banyak restoran Halal di kawasan itu.


Sebagai sebuah ibu negara, Seoul merupakan tempat paling kerap dilawati oleh pelancong dari luar negara, termasuk pelancong Muslim. Jadi, tidak hairan jika terdapat banyak restoran makanan Halal di situ.

Bukan sahaja Seoul, kawasan lain seperti Gyeonggi dan Gangwon juga kini semakin mendapat perhatian pelancong. Industri Halal di Korea Selatan juga semakin lama semakin pesat membangun, dan semakin diberi penekanan.
says.com

3. Pembangunan industri Halal di Korea Selatan semakin digiatkan lagi oleh kerajaan




Kementerian Pertanian, Makanan dan Hal Ehwal Luar Bandar (MAFRA) memutuskan untuk bekerjasama dengan UAE bagi menguatkan keupayaan industri Halal di Korea Selatan untuk memenangi pensijilan Halal melalui pertukaran bersama antara Korea Muslim Federation (KMF), satu-satunya organisasi pensijilan Halal di Korea, dan Emirates Authority for Standardization and Metrology (EASM).

Baru-baru ini, satu pasaraya Halal telah pun dibuka kepada orang ramai, yang pertama di Korea. Terletak di Mapo-gu, Seoul, pasaraya ini menjual pelbagai makanan import dan daging Halal, juga hidangan yang dimasak oleh chef warga Arab.
says.com

4. Di sana ada ramai rakyat Malaysia




Daripada pelajar, pelancong, sehinggalah yang menetap di sana, rakyat Malaysia sememangnya begitu sinonim dengan negara Korea Selatan. Pergi saja ke mana-mana tempat tumpuan pelancong, pasti mudah untuk bertemu dengan rakyat Malaysia.

Untuk urusan yang lebih mudah, terdapat beberapa pelajar Malaysia di sana yang menjadi tour guide separuh masa. Mana-mana pelancong Malaysia yang datang amat digalakkan untuk mengambil mereka sebagai tour guide. Mereka lebih tahu selok-belok negara tersebut, malah lebih arif tentang isu kemudahan Halal di sana.
says.com

5. Kemudahan masjid, surau, dan penyediaan ruang solat yang memudahkan urusan ibadah umat Islam




Memandangkan masyarakat Muslim hanyalah minoriti di Korea Selatan, jadi bilangan masjid tidaklah banyak seperti di Malaysia. Walaubagaimanapun, pelancong Muslim boleh mengunjungi masjid yang terkenal di Seoul iaitu Seoul Central Mosque jika melawati bandar tersebut. Di daerah Gyeonggi pula, terdapat 11 masjid telah dibina di daerah tersebut dan antara yang terkenal adalah Ansan Masjid dan Anyan Masjid.

Lebih menarik, terdapat banyak tarikan pelancong yang menyediakan ruang untuk menunaikan solat seperti Nami Island, Everland, Woongjin Playdooci, Petite France, dan banyak lagi. Terkini, Korea Tourism Organization Tourist Center di Seoul yang terletak berhadapan dengan Cheonggyecheon Stream telah mengubah suai dan membesarkan ruang solat untuk keselesaan pelancong Muslim. Ruang solat juga telah dibahagikan antara lelaki dan perempuan.
says.com

6. Perkhidmatan penerbangan yang banyak dan semakin kerap ke Korea Selatan 


AirAsia turut tidak melepaskan peluang. Pada 2014, syarikat penerbangan tambang murah no 1 di dunia untuk 7 tahun berturut-turut ini menambah penerbangan ke Incheon dari 7 penerbangan seminggu ke 11 penerbangan seminggu mulai 2 Julai. Kemudian menambah lagi perkhidmatan kepada dua kali sehari dari Kuala Lumpur ke Seoul (Incheon) dari 2 Disember dan seterusnya.
Seoul Central Mosque.


893d

Populariti Korea Selatan sebagai pusat tumpuan pelancong yang saban hari semakin meningkat mendapat tindak balas positif daripada pelbagai syarikat penerbangan apabila kebanyakannya meningkatkan frekuensi penerbangan ke negara tersebut.

Share on Google Plus

0 comments:

Post a Comment